tisdag, juli 19, 2005

 

Farfarsboom eller?

Läste nyligen i Aftonbladet om en rapport från Centret för demografiska studier vid Autonoma universitetet i Barcelona som pekar på att mänskligheten är på väg mot en farfarsboom. Det står att "I Europa väntas förhållandet mellan antalet pensionerade och antalet sysselsatta förändras dramatiskt. Nu går det 55 pensionärer på 100 sysselsatta. Till år 2050 beräknas förhållandet bli 91 pensionärer på 100 sysselsatta."

Nu vet jag inte hur pass väl underbyggd den här rapporten är men oavsett vad så tror jag vi har mer än bara pensionärerna att oroa oss över om det är vårat välfärdssamhälles överlevnad som bekymrar oss! Ta till exempel 90-talisterna (även de sena 80-talisterna) som fått för sig att "före detta dokusåpakändis" är ett yrke man kan leva på, eller de som under slutet av 90-talet gick en 6-veckors KY-utbildning i tron om att det räcker för att bli en bra nätverkstekniker och fortfarande väntar på det där IT-jobbet som kommer att ge massa klirr i kassan! Just dream on baby!

Näh, det är bara att pröjsa de lyckosamma som redan är pensionärer idag och inse att ingen kommer någonsin att pröjsa för min pension förutom jag själv, så det är väl bara att boka en tid hos min bankkontakt och börja pensionsspara redan nu så kanske man har råd att gå i pension vid 65 års ålder! ..... bara 41 år kvar ;)

Kommentarer: Skicka en kommentar

<< Hem

This page is powered by Blogger. Isn't yours?