tisdag, juli 12, 2005

 

Politiker - medborgarnas trotjänare?

Jag får ofta höra att jag skulle bli en bra politiker - själv har jag alltid tagit det som en förolämpning (med glimten i ögat) även om personen som sagt det bedyrat att de menat det som en komplimang.

Vad är det då jag ogillar med politiker? Jag vill börja med att säga att jag stött på en hel del i mina ögon fantastiska politiker, både heltidare och fritidspolitiker! Men jag stöter ideligen på politiker, eller förtroendevalda som de ju faktiskt är, som verkar tro att deras förtroendeuppdrag är till för att skaffa sig så många personliga fördelar som möjligt - allt ska betalas av kommunen/landstinget/myndigheten, med andra ord skattebetalarnas pengar, även sånt som har mycket litet eller inget alls med förtroendeuppdraget att göra. Vidare ogillar jag när politiker försöker blanda in (oftast oskyldiga) tjänstemän i de politiska striderna.

Att det ska vara så svårt för vissa att förstå att ett förtroendeuppdrag är ett uppdrag som givits i förtroende - av och för kommunens/landets medborgare och skattebetalare!

Jag säger som Winston Churchill: Democracy is the worst form of government except for all those others that have been tried.

Kommentarer:
Jag håller med dig. Uppdraget är till låns och bygger på förtroende. Nu är politiker som folk är mest - både trevliga och otrevliga, ordentliga och slarviga, stjärnor och rötägg. Men en del blir kvar för länge på sina uppdrag - och blir liksom ett med uppdragen. Det är inte bra!
 
Skicka en kommentar

<< Hem

This page is powered by Blogger. Isn't yours?