onsdag, juli 13, 2005

 

Vem har råd att bo i hyresrätt?

I veckan fick jag ett telefonsamtal från min (privata) hyresvärd, ett samtal som bokstavligen talat fick mig att gå i taket (ok då, men hoppade upp från min stol gjorde jag!).

Just nu väntar jag på att få ok från värden att få överlåta mitt hyreskontrakt till de personer vi köpt hus av - köpeskillingen är marknadsmässig och bestämdes efter budgivning, men eftersom hussäljarna ska separera och den ena parten är i behov av en lägenhet så har de lagt in en klausul i köpeskontraktet om att ena parten ska få mitt hyreskontrakt i utbyte mot villan utöver köpeskillingen.

Men det här hör inte riktigt till ämnet. I alla fall så ringde min hyresvärds assistent upp mig i veckan för att berätta att de inte skulle hinna med lägenhetsbytet innan semestern (vilket fick mig att gå i taket av andra orsaker) men framförallt ville han göra mig medveten om att de ska höja hyran på min lägenhet med 1.000 kr/mån i höst! Vilket fick mig att verkligen smälla av!

Bakgrund: Jag hyr en 2:a på 60 kvm i Solna kommun av en privat värd och betalar idag 5200 kr/mån. Detta trots att huset saknat tvättstuga sen vi flyttade in för 2.5 år sen, vi har haft husets sopcontainer direkt nedanför köksfönstret (bor 1/2 trappa upp) sen vi flyttade in vilket gör att vi aldrig kunnat hålla köksfönstrena öppna, lägenheten ligger ovanför ett garage som gör att vi störs rätt ofta på tidiga morgnar samt att vi har ett olidligt inomhusklimat i lägenheten - 25-30 grader i sovrummet på sommaren och 14 grader på vintern (vi kan inte gå på golvet i sovrummet utan fårskinnstofflor!).

Visst är lägenheten stambytt och renoverad (2002), tvättstugan arbetar de på (fortfarande) så snart kanske jag slipper ta bilen till min mamma när jag ska tvätta och nu har de faktiskt flyttat sopcontainern (förhoppningsvis för alltid - råttorna älskar containern och den töms bara varannan vecka!) så vi kan öppna köksfönstret.

Men faktum kvarstår, är en hyra på 1240 kr/kvm/år för en 2:a på 60 kvm 1/2 trappa upp utan balkong, med helt olidlig inomhustemperatur, verkligen skälig? Har vi redan gått över till marknadshyror och någon dåre på hyresgästföreningen blandat ihop Parkvägen (min gata) med Strandvägen (på Östermalm) ?!

Nu är vi ändå 2 personer med rätt bra inkomster i vårt hushåll, men 6.200 kr/mån är ändå väldigt kännbart även i våra plånböcker! Faktum är att vi hamnar på en boendekostnad på endast 4.000 kr/mån mer när (om) vi flyttar till huset, och då är det inkl banklån, amortering (ett slags sparande), el, vatten, sophämtning, skorstensfejning, etc....

Tänk om man varit en ensamstående mamma med undersköterskelön? Då hade man ju gått i personlig konkurs!

Jag har skickat ett gäng mail till Hyresgästföreningens hyresförhandlare för Solna kommun och ifrågasatt hyrorna i den här kommunen .... förhoppningsvis inser någon av dem att den här utvecklingen är helt åt h-vete! Eller är det jag som missat något?

Kommentarer:
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
 
Antar att det är det gröna huset va? Fahlin som värd.. riktiga utsugare..
 
Stämmer bra det. Hade ingen erfarenhet av värden fram tills då. Jag trodde att jag hade en bra värd, men nu med facit i hand så tror jag att det vara handlade om att få ut så mycket pengar som möjligt för varje kontrakt. :/
 
Skicka en kommentar

<< Hem

This page is powered by Blogger. Isn't yours?