måndag, augusti 01, 2005

 

Behövs en ny myndighet för jämställdheten?

Har precis läst DNs "Dagens Debatt" 1 augusti om att det behövs en ny myndighet för jämställdheten. Mycket av det som framförs i debattartikeln är nog sant; att det fortfarande är stor skillnad mellan kvinnor och mäns löner, att det skett en förskjutning av omsorgsansvaret för de äldre från den offentliga sektorn till familjen där kvinnliga anhöriga ökat sitt obetalda omsorgsarbete om gamla, etc .... Men behöver vi en 553:e myndighet som belastar den redan tyngda statskassan med ytterliggare 100 miljoner (och lita på att budgeten kommer att övertrasseras!) ?

Det är inte för att jag tycker att vi redan har alldeles för många myndigheter redan - vilket jag tycker - eller för att det är den tänkta budgeten på 100 miljoner som retar mig. Hade jag trott att en ny myndighet med en budget på 100 miljoner kr verkligen skulle göra någon skillnad skulle jag aldrig skriva en blogg om varför det retar mig så mycket. Men jag är rätt övertygad om att en sådan myndighet inte kommer göra mer nytta än "Centrum mot rasism" som gjort i alla fall mig helt vansinnigt förbannad över deras fullkomliga slöseri med skattebetalarnas pengar! Personligen har jag absolut ingenting emot att GB kallar sina glassar för Nogger Black eller Igloo Cola! Och som andragenerationens invandrare tycker jag att det finns betydligt smartare sätt att förebygga rasismen i det här landet än att inrätta en ny myndighet som dessutom tydligen är mer intresserad av glassar och inredning än att motverka rasism!

Jag tror knappast att en ny myndighet kommer att förändra mina lönesamtal med min chef när han konstaterar att "ja, det är ju jätteolyckligt det här att grabbarna tjänar så mycket mer än dig trots att du har mycket mer ansvar och kompetens och jag önskar verkligen att jag kunde göra någonting åt det, men du vet ju att vi har sparbeting på oss och budgeten räcker bara inte till, så tyvärr."

Jämställdheten är inget arbete för en myndighet, det är ett arbete för hela samhllet som en helhet! Vi måste alla jobba med jämställdheten, var och en inom sitt område! Så jag ber er snälla sluta slösa mina skattepengar på ytterliggare en myndighet!!

Kommentarer: Skicka en kommentar

<< Hem

This page is powered by Blogger. Isn't yours?