fredag, augusti 19, 2005

 

Bota arbetslösheten med fler offentliga jobb?

För en tid sedan kunde man läsa om Göran Perssons löfte om fler statliga jobb för att "bota arbetslösheten". Nu vill jag först säga att jag inte tillhör något politiskt parti! Jag röstar alltid utifrån hjärnan och inte hjärtat helt enkelt därför att mitt hjärta inte brinner för något särskilt parti! Men jag undrar hur man tänker när man vill bota arbetslösheten med nya statliga/offentliga jobb? Jag menar, det är ur samma kassa pengarna dras oavsett om vi talar bidrag eller offentliga jobb. Det verkar mer handla om att snygga till statistiken, vilket verkar vara vissa politikers huvudsakliga mål, än att bota arbetslösheten. Visst är det viktigt att de som vill jobba också får jobb, och kanske behövs det tillsättas fler tjänster inom den offentliga sektorn för att kunna klara av de uppgifter som man ska klara av.
Men vill man bota arbetslösheten är det helt andra åtgärder som ska till, ex förändra arbetsgivaravgiftssystemet och arbetsmaknadspolitiken! Man måste tillåta små (privata/egna) företag att få växa och våga anställa. Man måste även skapa en arbetsmarknad som inte skrämmer iväg stora företag (och därmed arbetsgivare) från landet.

Offentliga jobb ska inte skapas för att bota arbetslösheten, utan endast ifall behovet verkligen föreligger!

Kommentarer: Skicka en kommentar

<< Hem

This page is powered by Blogger. Isn't yours?