måndag, augusti 15, 2005

 

Det ständigt ökande sopberget

Senaste veckan har man kunnat läsa om sopproblemen i Stockholm i diverse tidningar. Jag kan inte annat än instämma med artiklarna, sopproblemen blir bara värre och värre. Det går inte en dag utan att man får jaga en soptunna att slänga skräpet i under promenaden, ser råttorna festa utanför fastigheten och korvmojjen och undra över varför sopcontainern utanför huset bara töms varannan vecka trots att den är smockfull redan efter 5 dagar.

Är det verkligen så att vi skapar fler sopor än tidigare i Stockholm, eller är det så att man snålar på sophämtningen? Jag tror främst på det senare. Oavsett så är det ett problem!
Kanske drömmer jag men jag vill minnas att för 10 år sen så behövde man inte gå så långt innan man fann en soptunna som man kunde slänga sitt skräp i ..... nu för tiden får mangå en bra bit och leta efter en soptunna bara för att se att den redan är överfull och är omgärdad av omkringliggande skräp som inte fått plats.

Kommun, landsting, stat, markägare, fastighetsägare - jag har ingen aning om vem som ansvarar för vad i den här frågan, men oavsett så verkar man vara mer intresserad av att bedyra att ansvaret ligger på någon annan än att komma på hur man ska komma tillrätta med problemet!

Ännu en gång får man konstatera att vi svenskar är proffs på att inte ta ansvar för något och istället skylla problemen på någon annan.

Kommentarer: Skicka en kommentar

<< Hem

This page is powered by Blogger. Isn't yours?