onsdag, augusti 31, 2005

 

Vem gör vad egentligen?

Kan någon vara så vänlig och tala om för mig vad våra 553 olika myndigheter egentligen gör/ska göra? För jag är förvirrad!

Har fortfarande inte fått mitt bredband flyttat till huset, skulle ju ta upp till 8 veckor. Ringde till BBB för att höra vilken hastighet vi skulle få till nya adressen och varför en flytt tar så lång tid. BBB svarade att de inte har egen utrustning i vår telestation utan hyr den av Telia och Telia kan (vill) inte koppla in oss snabbare än så - vilket i praktiken betyder att BBB väntar ett par veckor tills de har fler kunder som vill koppla in sig i den telestationen, detta för att sänka deras kostnad. Dessutom så hyr tydligen BBB endast 8/1 mbps (hastighet) av Telia i den telestationen, men likt förbaskad så blir jag fakturerad för 24/1 mbps!! Upprörd ringde jag till Telia för att se vad jag kunde få för hastighet och hur lång tid det skulle ta att koppla in bredbandet om jag bytte till dem, upp till 10 dagar skulle det ta och jag skulle få snabbare hastighet?! Jahapp, bara att byta tänkte jag men blev då upplyst av BBB att de har 3 mån uppsägningstid i alla deras avtal vilket innebär att jag då skulle få betala både BBB och Telia i 3 mån.

I förra veckan skickade jag en fråga till Konsumentverket för att höra om detta verkligen är rimligt, att låsa in kunderna på det här sättet. Fick då svar tillbaka:

Tack för ditt brev.
Konsumentverket/KO är den centrala myndigheten på konsumentområdet. Verkets uppdrag är att arbeta förebyggande för att stärka konsumenternas ställning på marknaden. Detta gör vi genom att bland annat övervaka efterlevnaden av exempelvis marknadsföringslagen och produktsäkerhetslagen.


Konsumentverket har dock ingen personlig rådgivning till enskilda konsumenter om rättigheter och skyldigheter. Vi kan inte heller ge hjälp när en konsument är i tvist med en näringsidkare. Den personliga rådgivningen och råd inför köp har kommunerna ansvar för. Kontaktuppgifter om din konsumentvägledning får du på vår webbplats www.konsumentverket.se under Konsumentvägledare eller genom att ringa din kommun.

.....

Med vänlig hälsning
Konsumentverket/KO



Gick då in på PTS (Post & Telestyrelsen) hemsida istället för att se om det var deras bord. Väldigt förvånad blev jag över deras svar på frågan (under deras Vanliga Frågor) :


Jag har en bindningstid på 24 månader med min ADSL-leverantör. Har leverantörerna rätt att kräva så långa bindningstider?
Denna typ av ärende hanteras inte av Post- och telestyrelsen, det regleras inte av lagen om elektronisk kommunikation. Detta är snarare en avtalsvillkorsfråga. Se vad det står om bindningstiden i avtalsvillkoren. Ifall du inte tycker att leverantören har agerat enligt villkoren eller om du tycker att villkoren är oskäliga kan du kontakta Konsumentverket.

Uppkopplingshastigheten är inte lika hög som är utlovat i avtalsvillkoren

Ifall du inte tycker att leverantören har agerat enligt villkoren eller om du tycker att avtalsvillkoren är oskäliga kan du kontakta Konsumentverket.

Varför tar det så lång tid att byta ADSL-leverantör?

Under hösten 2003 underrättade PTS Telia Sonera om att en slutkund inte ska behöva uppleva ett glapp vid byte av ADSL-leverantör, om detta glapp beror på bristande rutiner hos Telia Sonera. Telia Sonera har sedan meddelat att man infört rutiner för att underlätta byte av operatör. Det ska alltså, i allmänhet, gå snabbt om man vill byta ADSL-leverantör.

Det finns dock undantagsfall, som kan fördröja omkopplingen till en ny leverantör. Om de olika leverantörerna använder utrustning eller programvaror av olika fabrikat eller om det saknas utrustning för en viss operatör eller om det krävs manuell omkoppling i telestationen kan dröjsmål uppstå. Lagen ger inte PTS möjlighet att agera i dessa fall.


De anser alltså att man ska kontakta Konsumentverket i såna frågor!

Om någon vet vem jag ska kontakta i såna här frågor, och säg inte kommunens konsumentvägledare för jag är rätt övertygad om att en kommunal konsumentvägledare inte kan avgöra eller påverka om en bredbandsoperatör har orimliga villkor, så kan ni väl skicka mig ett mail så jag vet!

Kommentarer: Skicka en kommentar

<< Hem

This page is powered by Blogger. Isn't yours?