torsdag, september 29, 2005

 

Hyresreglering

Läste här om dagen en debattartikel i Dagens Nyheter om hyresregleringen, ett ämne som intresserar mig mycket. Rubriken lyder "Hyresregleringen gynnar de rika" och artikeln, som är skriven av Christer Jansson (Vd Fastighetsägarna Stockholm) är som ni säkert förstått vid det här laget kritisk mot hyresregleringar.

Personligen är jag inte särskilt förtjust i marknadshyror, jag tror att det skulle öppna upp för en ännu tuffare bostadsmarknad än vad vi redan har. Men jag kan samtidigt inte låta bli att fundera över om det verkligen är rätt att en 3:a på 80 kvm i Husby kostar mer i hyra än vad en motsvarande lägenhet i Vasastan gör. Det gör ju att ett 1:a handskontrakt på en innerstadslägenhet inte enbart blir mer attraktiv på grund av läget utan även på grund av hyran.

Sen vill jag uppmana alla att inte hjälpa hålla den svarta bostadsmarknaden vid liv genom att begära eller ta emot pengar för hyreskontrakt! Jag har själv både blivit erbjuden kontrakt mot betalning och tvärtom, blivit erbjuden att få pengar för mitt hyreskontrakt, men kan med stolthet säga att jag aldrig varken gett eller begärt pengar för ett hyreskontrakt! Det är en hederssak för mig!

Visst är bostadssituationen i Stockholm hemsk, och visst är det svårt att få tag i en lägenhet. Men tro mig, det går om man bara vill - jag vet av egen erfarenhet! Är man bara tillräckligt envis och har tålamod så går det!

För mig tog det en månad att få tag i ett (vitt) 1:a handskontrakt på en 3:a på 80 kvm i Husby efter ett antal telefonsamtal till ett stort antal hyresvärdar. Efter ett drygt år lyckades jag byta lägenheten i Husby till en halvt så stor lägenhet på Gärdet, som jag i ett senare skede bytte mot en något större lägenhet i Gamla Råsunda. Allt detta utan att ha gett eller krävt en krona för kontrakten! Så säg inte att det inte går!

Kommentarer:
Finns det fler områden som du vill avskaffa den moderna ekonomin för att istället återgå till en medeltida variant av bytesekonomi? Om man nu ska handla med hyreskontrakt varför använda den medeltida varianten? Är det inte effektivare att använda pengar? Det finns en anledning till att du betalar med pengar i din ICA-butik, inte med tjänster. Det är ju inte vidare effektivt att du ska gå in på ICA och först installera ett IT-system innan du kan gå därifrån med ett paket filmjölk. Trots det så förespråkar du samma system för handel med lägenheter. Får jag fråga varför?

Hyresregleringen gör att de som råkar sitta på ett förstahandskontrakt i innerstan är kungar medan andra ungdomar och utsocknes människor tvingas hoppa omkring på osäkra andrahandskontrakt och ofta till ockerhyror. I Bryssel hittar du snorbilliga lägenheter i centrumpå en eftermiddag eftersom många inte vill bo där. Marknaden fungerar. Alla vet att lägenheter är lätt att hitta och därmed är det inga problem att säga upp en lägenhet man inte behöver. I Stockholm behåller man lägenheterna till varje pris eftersom regleringen gör lägenheter till en bristvara.

Marknadshyror gör att lägenheterna kommer kosta vad människor är beredd att betala. Precis som bostadsrätter gör. Vill man bo billigt kan man få göra det i en förort. Vill man bo dyrt och stort i innerstan får man betala för det.

Varför är det en bra omfördelningspolitik att invandrarfamiljer i Rinkeby tvingas betala dyrt för att Östermalmsbrats ska få bo billigt?
 
Jag förstår inte riktigt hur du kunde tolka mitt inlägg som att jag förespråkar en återgång till en medeltida variant av bytesekonomi. Däremot så försökte jag uppmana till bojkott av köp- och säljmarknaden av hyreskontrakt.

Är det bättre att byta istället för att handl med pengar? Båda alternativen är mindre bra, men jag föredrar ändå bytesvarianten framför kontanthandelsvarianten!
Den erfarenhet jag har av byte av hyreskontrakt (utan pengar inblandade) är att den är ärlig - och framförallt laglig! Den ger en möjlighet att förändra sitt boende (storlek, hyra, område) i en tid då bostadsmarknaden är oerhört tuff.

Det optimala vore givetvis om det fanns tillräckligt med lägenheter precis där folk vill bo men så ser inte verkligheten ut och jag tror inte heller någon förväntar sig att det kommer att bli så i framtiden.

Är marknadshyror då ett bra alternativ? När man först tänker på det så låter det ju jättebra - betala det du tycker lägenheten är värd! Men när jag funderar närmare på det så ser jag bara mer och mer brister med ett sådant system. Ökad segregering, sämre ställning för hyrestagarna och en marknad som bara riktar in sig mot ekonomiskt starka grupper.
 
Ja, men byteshandel funkar för dem som redan är insiders på bostadsmarknaden. Om man nu inte har en lägenhet, vad ska man då göra? Hanka sig fram på olika andrahandsboenden till ockerpris? Hur schysst är det?

Du har bott i Husby (där jag nu bor) och jag förstår inte hur du kan säga att marknadshyror kan leda till ökad segregering. Kan Stockholms bostadsmarknad bli mer segregerad? Med hyresregleringen krävs det kontakter och svarta pengar för att få en attraktiv lägenhet. Det finns inget som förstärker segregering mer än det.

Sen får du gärna svara på min sista fråga:

"Varför är det en bra omfördelningspolitik att invandrarfamiljer i Rinkeby tvingas betala dyrt för att Östermalmsbrats ska få bo billigt?"
 
Du ställer frågan: "Varför är det en bra omfördelningspolitik att invandrarfamiljer i Rinkeby tvingas betala dyrt för att Östermalmsbrats ska få bo billigt?"

Jag kan inte svara på frågan eftersom jag helt enkelt inte håller med om att Rinkeby-hyrorna är extra höga enbart för att hålla Östermalms-hyrorna på en låg nivå!

I mitt inlägg skriver jag: "Men jag kan samtidigt inte låta bli att fundera över om det verkligen är rätt att en 3:a på 80 kvm i Husby kostar mer i hyra än vad en motsvarande lägenhet i Vasastan gör."

Jag tycker inte att hyresregleringssystemet som det ser ut idag fungerar optimalt - men jag tror inte att marknadshyror skulle göra det bättre - givetvis beroende på ur vilken synvikel man väljer att se det på!

Jag ser inte på vilket sätt vårdbiträdet Lisas eller svarvare Achmeds möjligheter till ett hyreskontrakt på en Östermalmslägenhet skulle öka om man inför marknadshyror?
 
Ja, utomlands flyttar man rakt in utan att stå i kö. Det beror på att det finns inslag av marknadshyror där. Obegripligt att svenskar hyllar ett planekonomiskt system som gör det så oerhört besvärligt att få tag i något så enkelt som en vanlig lägenhet. Rekommenderar denna bok: www.sutare.se
 
Skicka en kommentar

<< Hem

This page is powered by Blogger. Isn't yours?