torsdag, september 08, 2005

 

Normal storlek?

I flera år har jag desperat sökt efter en butik som saluför snygga damkläder som passar mig men inte hittat någon. Jag mäter 157 cm i strumplästen och väger 48 kg - inte så stor med andra ord (någonsin hört begreppet "stor i orden, liten på jorden"? ;)). T-shirts, skjortor och tops i storlek XS/34 passar alldeles utmärkt men byxor, klänningar och kjolar går uppenbarligen inte att tillverka så att de passar mig. Köper jag en byxa, kjol eller klänning i storlek 34 så är de inte bara för långa (oftast enkelt fixat hos skräddaren, men dyrt) utan väldigt mycket för stora i midjan (betydligt svårare att åtgärda snyggt). Nu har flera butikskedjor börjat saluföra kläder i storleken 32 - toppen tyckte jag, tills jag insåg att storlek 32 numer motsvarar den "gamla" storleken 34, medans storlek 34 blivit snäppet större i midjan. Ingenstans hittar jag dambyxor, kjolar eller klänningar som passar mig! Oerhört frustrerande eftersom min garderob nu börjar bli väldigt gammal och sliten och är i behov av nya fräscha kläder! Och att köpa byxor för 700 kr som dessutom ska läggas upp för ytterliggare 100-200 kr som sedan hänger i rumpan, det är inget alternativ!

Är det kanske jag som är onormalt smal i midjan? Nej, det tror jag inte. Jag känner flera (även utanför släkten! ;)) med samma midjemått som jag och de har samma problem att finna kläder som passar.

Så om någon som läser detta känner till någon butik som saluför snygga dambyxor med små midjemått snälla tipsa mig om det, jag är i desperat behov av nya byxor!! Money is no longer an issue!

Kommentarer:
Jag tror att du ska testa La Redoute - katalog med franska storlekar. Franska storlekar är alltid mindre. Men nu är det precis som du skriver storlekarna har ändrats. Om en person tidigare drog 38 så drar de 36 nu. Därför blir inte den nya 32an bra för dig. En del hävdar att det beror på att vi blir fetare men människor vill låtsas vara mindre än de är. Jag har katalogen - om du vill låna... tunnis!
 
Vill låna, vill låna!! :)

Jag tror som du, människor vill låtsas vara mindre än de är.
Sen har vi såna som jag, som önskar det fanns lite mer på sin midja och rumpa som kunde fylla ut kläderna! ;)
 
Tar med mig den till veckan!
 
Jag har samma problem, fast inte på längden. Jag är 1,67 och väger 50 kg. Mitt problem är att jag har så spinkiga ben att jag har problem med att finna byxor som sitter snyggt. Jag har hittat ett par Tiger jeans som sitter riktigt bra och i den affär jag handlar (i sumpan) så syr de upp byxorna om de är för långa.
 
Skicka en kommentar

<< Hem

This page is powered by Blogger. Isn't yours?