onsdag, september 14, 2005

 

På TV igår

Jag tänkte egentligen skriva om det urusla TV-utbudet som de senaste åren enbart levererat sjuka dokusåpor. Men igår kväll var utbudet riktigt bra, i alla fall på SVT1.

Först ut var Uppdrag Granskning som berättade historien om Ahmed och hans syster Nimo, 2st svenska barn som dumpats av sina föräldrar (?!) i föräldrarnas hemland Somalia mot sin vilja och nu inte får någon hjälp att komma tillbaka hem till Sverige. Inslaget fick blodet att koka inom mig! Inte blev saken bättre av att det är min egen födelsekommun Nacka som strulat i det här fallet! Jag kommer aldrig att förstå hur någon förälder kan välja att dumpa sitt barn någonstans, och än mindre i ett land som barnen inte känner.

Sen var det fjärde avsnittet av Kommissionen, som jag tyvärr inte fick sett mycket av eftersom sambon kom hem precis när det började och ville veta vad jag tyckte om målarfärgen han köpt. Vi ska måla om nere i källaren och det blir tydligen inte "min" färg som får sitta på väggarna där nere. Jaja, det blir säkert bra sen när det är klart.

Sist ut var Debatt som handlade om svikna vallöften om att återöppna Kirunas BB. Själv kände jag mig väldigt kluven i frågan, jag förstår både landstingets och de oroliga gravida kvinnornas argument. Jag skulle aldrig vilja hamna i den sits att vara på väg att föda ett barn och ha 13 mil eller mer att behöva åka till BB i snöstorm!

Kommentarer:
Men vet du att i Stockholmsområdet föds flest barn i farstun. Det är här - där vi har så himla nära till förlossningen som vi inte hinner in. Märkligt va?!
 
Är det sant?
Ja, det är verkligen märkligt! Kanske är man väl optimistisk just därför att man bor så nära BB ?
 
Förmodligen väntar vi in i det längsta här, medan man i norr åker med en gång.
 
Skicka en kommentar

<< Hem

This page is powered by Blogger. Isn't yours?