måndag, september 05, 2005

 

Politik

Igår spenderade sambon och jag kvällen med att se SVT Agendas partiledardebatt.
Den korta sammanfattningen är väl att det inte var särskilt mycket nytt som kom fram under debatten, det mesta var old news. Tänkte att det var ett bra tillfälle att klargöra var jag står politiskt.

Jag anser mig inte tillhöra något parti, jag tycker båda blocken har en del vettiga inslag. Jag vill precis som många andra ha en ökad valfrihet inom olika områden och att det ska löna sig att arbeta, men jag är inte beredd att ge upp solidariteten. Jag har själv en kronisk sjukdom och en arbetsskadad pappa och vet vad det vill säga att vara ofrivilligt sjukskriven både med sjukpension och med sjuklön. Det är inte lätt att få kronorna att räcka till då. Samtidigt så tycker jag att det ska vara en självklarhet att man ska få tjäna mycket pengar utan att straffas för det - många ( inte alla) av de som tjänar mycket pengar gör det för att de jobbar mycket och hårt, och jag tycker inte det är självklart att den som inte jobbar lika mycket och hårt ska ha rätt till samma inkomst "bara för att". Men givetvis ska alla betala skatt - jag gillar inte skattesmitare! Ju fler som smiter med skatten, desto värre blir det för oss som betalar skatt. Skattesmitare borde få rött kort som innebär att man får betala sjukvård, etc själv och att man inte har rätt till någon form av bidrag alls.

De flesta partier verkar vara överens om att vi behöver fler jobb i Sverige, något jag tror de flesta av oss instämmer helt i, men man verkar vara oense om hur det ska gå till. Jag tycker att vi behöver göra en hel del förändringar för att förbättra företagsklimatet i Sverige. Exempelvis måste LAS, och arbetsgivaravgifterna förändras så att företagen (både små, medel och stora) vågar/har råd att anställa fler.

Det finns mycket att säga när det kommer till politik. För tillfället kan jag bara konstatera att det inte finns något parti som helt passar mig vad jag kan se. Men partiledardebatten vanns i mitt tycke av det blåa blocket pga deras samstämmighet och förmåga att ge konkreta svar på det röda blockets frågor. Lars Ohly borde inte fått vara med alls, fick intrycket av att han hamnat i repeat-läge och inte verkade vara särskilt förberedd.

Kommentarer: Skicka en kommentar

<< Hem

This page is powered by Blogger. Isn't yours?