torsdag, september 22, 2005

 

Världens bästa sjukvård?

I Sverige säger vi ofta att vi har världens bästa sjukvård. De senaste par åren börjar alltfler att tvivla på den bilden - i kvällspressen matas man dagligen med uppgifter om brister i vårt sjukvårdssystem.

På grund av min kroniska sjukdom (Mb Crohn) i kombination med min reslust så har jag fått uppleva hur sjukvården fungerar i flera andra länder, bl.a. Danmark och USA, och kan säga att jag faktiskt tycker att Sverige har den bästa sjukvården! Visst finns det en massa brister inom svensk sjukvård, men nämn en verksamhet inom vilket område som helst i vilket land du vill som inte har brister!

Inom sjukvården så handlar det ju mycket om hur man agerar som patient. Har man, som jag, en kronisk sjukdom så tror jag att man ställer mer krav på vården. Jag bytte läkare och sjukhus ett antal gånger tills jag hittade en läkare som jag känner mig trygg med. Jag går på uppföljning varannan månad hos min läkare som arbetar på Huddinge sjukhus, vilket betyder 1.5 timmes transporttid (t/r) för mig, men det är det helt klart värt för att få vård av en läkare som alltid har tid att lyssna på en (utan att stirra på klockan eller personssökaren hela tiden!) och som man alltid kommer ihåg hela ens sjukhistoria så man slipper upprepa den till förbannelse (ett annars väldigt vanligt förekommande problem för många patienter).

Så en stor eloge vill jag ge till all personal som jobbar inom sjukvården och då särskilt Huddinge sjukhus och Astrid Lindgrens barnsjukhus (som jag praktiskt taget bodde på från det att sjukhuset invigts tills jag fyllt 17 år!).

Kommentarer:
Påståendet att vi i Sverige har världens bästa sjukvård är rappakalja. Till exempel, ta länken nedan:

http://www.who.int/whr/2000/media_centre/press_release/en/index.html

I WHOs(World Health Organization) raport(år 2000) rankas Sverige under Norge... Som är rankade 11:a i Europa... Det kanske ger dig lite perspektiv.
 
Skicka en kommentar

<< Hem

This page is powered by Blogger. Isn't yours?