måndag, december 12, 2005

 

Sevärt på duk

Igår visade TV4 filmen "John Q" med bl.a. Denzel Washington i rollistan. Det var inte första gången jag såg filmen, och helt säkert inte den sista heller! Filmen handlar om en far (Denzel Washington) som gör allt för att se till att hans son får den hjärttransplantation han behöver. Det är en oerhört bra film med bra skådespelarprestationer, en stark story och ett något så när lyckligt slut! Och framförallt så får den en att vara glad över att vi trots allt har en bra, fungerande och fri sjukvård i Sverige! För tro mig när jag säger att filmen inte överdriver, det är verkligen så i USA - oerhört många amerikaner har en medicinsk försäkring som inte täcker exempelvis transplantationer, om de har någon försäkring överhuvudtaget - jag fick se det med min egna ögon när jag var i USA som utbytesstudent. En annan som skriver om ämnet just nu är Michael Silkesjöö.

En annan riktigt bra film som jag kan rekommendera är "Batman Begins" - den enda Batmanfilm jag faktiskt tyckt varit bra - riktigt bra! Den här filmen har inget av det seriefigursaktiga i de andra Batmanfilmerna utan har en mer "verklighetstrogen" handling (om man nu kan säga så om ett Hollywoodmanuskript!). Helt klart värd att se!

En serie som tyvärr slutat att visas i svensk TV (eller har någon hört något annat? Tipsa gärna) är "Numb3rs". Den gick på TV4 i våras och handlar om två bröder, ena brodern arbetar som utredare på FBI och andra brodern är mattegeni och hjälper sin bror med att lösa olika brottsfall. Riktigt bra serie faktiskt! Helt otroligt hur man kan få vad som helst att handla om matematik! :)

Kommentarer:
Jag såg också John Q och den berör ju såklart väldigt mycket. Det är bra att vi påminns om hur bra vi ändå har det. Även om det alltid finns saker att förbättra och förändra.
 
Skicka en kommentar

<< Hem

This page is powered by Blogger. Isn't yours?