måndag, augusti 07, 2006

 

Mail till Expressens redaktion

Alldeles nyss läste jag en artikel i Expressen som fick mig att tända till ordentligt, den handlar om ett för mig kärt ämne, klädstorlekar! Jag mailade direkt mina synpunkter till artikelförfattarna och ansvarig utgivare och återger här mailet i sin helhet:

När jag läste er artikel om att storlek 0 (egentligen 32, vilket är 32 nummer ifrån 0!) blev jag faktiskt rätt upprörd. Inte över att modeskaparna skapar ett sjukt ideal, utan för att media skapar lika felaktiga ideal!

Jag är 158 cm lång (/kort) och väger ca 48 kg, rätt hälsosamt skulle nog de flesta säga. Jag är åt det smala hållet, men det finns en hel del hull att ta av ifall jag skulle bli sjuk! Min längd och vikt är inget jag kan göra något åt, mina kvinnliga kusiner ser ungefär likadana ut!

Fram tills för något/några år sen funkade det för det mesta att köpa storlek 34 i butikerna och be skräddaren göra några enkla indragningar för att få kläderna att passa. Men sen hände något med storlek 34, den blev 1-2 storlekar för stor, något alla mina "småväxta" vänninor är eniga om! Helt plötsligt var kläderna så stora att inte ens skräddaren kunde anpassa dem snyggt i många fall! Enda alternativet för att få nya kläder var att gå på barnavdelningen!!! Och nämn en 25-årig kvinna i karriären som har lust att handla barnmode!!!?

Men så upptäckte jag förra året, till min stora förvåning och glädje, att ett par butiker (H&M var den första jag noterade) började saluföra vissa kläder i storlek 32 - JIPPI! Äntligen kunde man köpa passande kläder, oftast utan att behöva punga ut mellan 150 - 400 kr för skräddarmodifieringar. Det enda som nu saknas är byxstorlekar med S (short) istället för L (long), så att man slipper även denna dyra kostnad hos skräddaren (att lägga upp byxor)!

Varför skriver ni inte om detta?! Om väldigt många svenska kvinnor som måste handla sina kläder på barnavdelningen, beställa kläder på postorder från andra europeiska länder som fattat att alla kvinnor inte har minst storlek 36 och långa ben och dessutom bli kallade för sjuka!

Är det för mycket begärt att ni journalister tänker lite mer nyanserat, eller tänker alls innan ni skriver?!

Hälsningar från en arg Sandra!

Kommentarer: Skicka en kommentar

<< Hem

This page is powered by Blogger. Isn't yours?