onsdag, augusti 23, 2006

 

Äntligen är "Stockholmsförsöket" slut!

Det är nu 4 dagar sedan det så kallade Stockholmsförsöket avslutades efter 7 månader. Den 17 september kommer de som är boende i Stockholms kommun att få säga sitt om försöket, eftersom jag är boende i kommunen så kommer även jag att få säga mitt. Så vad tycker då jag?

Principiellt är jag för försök att minska trafiken, men jag tycker inte "Stockholmsförsöket" är helt rätt sätt. Skulle krävas en hel uppsats för att förklara exakt vad jag menar så jag nöjer mig med några få synpunkter:

- Dåligt med en "miljöskatt" som drabbar alla lika (exkl befriade). Borde finnas olika tariffer för olika bilar beroende på deras miljöbelastning.

- Dumt betalsystem. Bra att de förlängde betalningstiden, men regelrna för transpodern/autogirobetalning är inte anpassade till verkligheten där ägare och förare inte alltid är samma person.

- Principiellt tycker jag att det är fel att ytterliggare beskatta en redan hårt beskattad grupp för att finansiera en annan grupps infrastruktur.

- En tumregel borde vara att bygga ut den kollektiva trafiken INNAN man påför en skatt som har för avsikt att få folk att använda den kollektiva trafiken istället för bilen.

- Jag avskyr verkligen valfläsk, men ännu mer avskyr jag brutna vallöften! Jag skulle faktiskt kunna rösta Nej enbart på grund av detta!

- Jag anser att man skulle gjort en folkomröstning INNAN man valde att göra ett försök för ofattbara 3.6 miljarder kronor (jag tror den summan i själva verket är högre). Vad blir då nästa "grej" man inför för groteska summor skattemedel utan att veta att man har en folklig förankring?

- Jag tycker det är fel att i en omröstning, om än bara rådgivande (som de flesta folkomröstningar i den indirekta demokratin vi lever i är), utesluta hälften (om inte fler) av de som faktiskt drabbas hårdast av vägtullarna, nämligen förortsborna! Varför ska de boende i Farsta, Tensta och Skärholmen få säga sin mening när inte Nacka-, Täby-, eller Solna-bor får säga sitt?

- De som drabbas hårdast av vägtullarna är privatbilisterna, men det är den kommersiella trafiken som belastar Stockholms vägar hårdast.

- De som "okynneskör" sina bilar har oftast råd att göra detta, vägtull eller inte. De som däremot verkligen behöver bilen har ofta inte samma marginaler.

Så för min del kommer det att bli ett solklart NEJ till vägtullarna! Men jag välkomnar andra, lite mer genomtänkta, initiativ till att göra Stockholm (och alla andra orter) mer miljövänlig - dock inte bilfri, förutsättningarna för detta saknas ännu!

Kommentarer: Skicka en kommentar

<< Hem

This page is powered by Blogger. Isn't yours?