tisdag, september 05, 2006

 

Blir ingen "miljöbil", men däremot en miljövänligare bil

Efter att ha forskat lite i ämnet så har vi bestämt oss för att inte köpa en sk miljöbil den här gången utan det får bli en ny dieselbil med partikelfilter. Varför? Enkelt, en ny dieselbil med partikelfilter är mindre miljöskadlig än vad en sk miljöbil är!

Här ser man ett exempel på en jämförelse för bränsleförbrukning (blandad körning) och utsläppsvärde (koldioxid) mellan Volvo V50 med dieselmotor (2.0), med bensinmotor (2.0) och med flexifuelmotor (1.8):

V50 2.0D (diesel): 5.6 l / 100 km, 148 g / km
V50 2.0 (bensin: 7.4 l / 100 km, 177 g / km
V50 1.8F (flexifuel): 7.4 l / 100 km, 177 g / km

Men det där stämmer väl inte, kanske du säger nu? Siffrorna är direkt tagna från Volvos hemsida, så de stämmer. Däremot så är det ju så att den koldioxid släpps ut av en bil som körs på etanol endast innehåller ca 25% av den skadliga koldioxid som diesel- och bensinbilar släpper ut - men det förutsätter att bilen körs på bioetanol (85% etanol, 15% bensin). Problemet kommer när det gäller själva bioetanolen, för Sverige producerar inte ens en femtedel av den etanol som behövs för de miljöbilar som redan rullar på våra vägar! Alltså måste etanol importeras hit, genom att transporteras till Sverige - och hur miljövänlig tror ni att transporten är?

Fram tills dess att någon överbevisat mig om att miljöbilen rent faktiskt är mycket miljövänligare än ex en dieselbil i dagsläget, så väntar jag ett tag med att införskaffa en miljöbil.

Så nu när vi bestämt vilken typ av motor vi ska ha, återstår bara att välja märke och modell *suck* ;) Just nu står valet mellan Skoda, Volvo, SAAB och Mazda.

Kommentarer: Skicka en kommentar

<< Hem

This page is powered by Blogger. Isn't yours?